A következő nyolc kérdés mutatja az ICF minősítő vizsgán szereplő kérdéstípusokat. Minden kérdés esetében a vizsgázónak meg kell jelölnie a LEGJOBB és a LEGROSSZABB válaszlehetőséget. A kérdésekkel fel kívánjuk mérni, hogy a vizsgázó mennyire képes olyan valós coaching helyzetekben alkalmazni a frissített ICF kompetenciákat, amelyekben több mint egy lehetséges válasz is szóba jöhet. A helyes válaszokat félkövér és dőlt betűkkel szedtük.

1. kérdés

A coach egy olyan potenciális ügyféllel találkozik, aki új vállalkozást épít. A coach és a potenciális ügyfél gyorsan és könnyedén kapcsolódnak. A coach izgatottan várja, hogy együtt dolgozhasson az ügyféllel. Beszélgetésük végén a potenciális ügyfél röviden megemlíti az új vállalkozás nevét. A coach felismeri a vállalkozást, mivel befektetett egy közeli, hasonló profilú, régebbi, nagyobb konkurens vállalkozásban. Mit tegyen a coach?

Mi a LEGJOBB lépés?

Mi a LEGROSSZABB lépés?

2. kérdés

Az ügyfélnek nehézséget okoz, hogy delegálja a munkahelyi feladatokat a csapattagoknak. A legutóbbi ülés során az ügyfél megosztotta, hogy egy fontos projekt, amelyet ő vezet, csúszásban van a tervezetthez képest. A coach támogatásával az ügyfél stratégiákat határozott meg hatékony tudjon feladat-delegálásra. A következő ülésen az ügyfél az alábbiakat jelzi vissza: “Végül úgy döntöttem, hogy minden feladatot magam végzek el. Csak így tudott minden időben elkészülni.” A coach csalódott, hogy az ügyfél nem tartotta magát a delegálással kapcsolatos tervekhez. Mit tegyen a coach?

Mi a LEGJOBB lépés?

Mi a LEGROSSZABB lépés?

3. kérdés

Az ügyfél láthatóan nagyon stresszes állapotban érkezik az ülésre. Amikor a coach megkérdezi, hogy miről szeretne a mai ülésen beszélgetni, az ügyfél kétségbeesetten hadarja el, hogy egy fontos munkahelyi eseményt tervez, egy nagy családi találkozót szervez, és még gondoskodnia kell idős szülei ápolásáról is. Az ügyfél túlhajszoltnak tűnik, és a coach könnyeket lát a szemében. Mit tegyen a coach?

Mi a LEGJOBB lépés?

Mi a LEGROSSZABB lépés?

4. kérdés

Az ügyfél, egy orvosbiológus kutató, a coachcsal azon dolgozik, hogy a kollégáival való kommunikációját fejlessze. Az ügyfél nagyon analitikus és könnyen elmagyaráz bonyolult adattáblákat, valamint összetett grafikonokat, de vonakodik megosztani bármilyen személyes információt a coachcsal. Az előző üléseken a coach bátorította az ügyfelet, mondja el, hogyan érezte magát társasági eseményeken, de úgy tűnt, az ügyfél nagyon kényelmetlenül érezte magát, és csak rövid, egyszavas válaszokat adott. Amikor az ügyfél megérkezik az ülésre, csendben odanyújt a coachnak egy jegyzetfüzetet, melyben több, részletes bejegyzést írt a legutóbbi coaching ülés óta történt egyetemi ebédről, tanszéki buliról és csapatépítő programról. Bár az ügyfél az adott pillanatban alig mond valamit a coachnak, ugyanakkor a bejegyzések érzékeny reflexióiból kiderül a társas helyzetetekben átélt szorongása, és az is, hogy szeretne ezeken felülkerekedni. Mit tegyen a coach?

Mi a LEGJOBB lépés?

Mi a LEGROSSZABB lépés?

5. kérdés

A coach nemrég kezdett el az ügyféllel dolgozni azon, hogy az felkészüljön a nyugdíjazásra. Az ügyfél egy köztiszteletben álló tanár, aki 30 éven át tanított a helyi általános iskolában. Az ügyfél mindig felkészülten és összeszedetten érkezik a coachingra, rendszeresen beszámol a legutóbbi ülés óta elért fejlődéséről és konkrét témát hoz az ülésekre. Az ügyfél azt állítja, hogy várja a nyugdíjazását, de a nyugdíjas terveiről nagyon tényszerűen beszél. A mostani ülésen az ügyfél elmeséli, hogy már csak két hét van a nyugdíjazásáig és még szeretne néhány nyitott tervre fókuszálni. Azonban váratlanul elsírja magát, és ezt mondja: “A fél életemet ebben az iskolában töltöttem! Imádom a diákjaimat és a kollégáim a legjobb barátaim. Fogalmam sincs, milyen lesz az életem, ha már nem azzal kezdem a napomat, hogy belépek az iskola kapuján. Mit tegyen a coach?

Mi a LEGJOBB lépés?

Mi a LEGROSSZABB lépés?

6. kérdés

Az ügyfél azért fordult coachhoz, hogy támogassa őt a karrierváltásban. Ügyvezetői (COO) állása sokat kivesz az ügyfélből, miközben neveli két kisgyermekét, és elsődleges gondozója öregedő szüleinek, akikkel egy háztartásban él. Az ügyfél mostanában három cégtől is kapott állásajánlatot, mindhárom lakhely-váltással járna. Az ügyfél izgatottan érkezik az ülésre az állásajánlatok miatt, és abban bízik, hogy az ülés végére tisztábban lát majd, hogy melyik állásajánlatot fogadja el. Az ügyfél azzal kezdi, hogy elmondja, mit keres egy új munkában, lendületesen sorolja a fejlődési lehetőséget, a kihívást jelentő feladatokat, az általa vezetendő tehetséges csapatot és az utazási lehetőségeket. Amikor a coach rákérdez, hogy az ügyfél gyermekeinek és szüleinek mire lenne szüksége egy új lakóhelyen, az ügyfél arcáról lefagy a lelkes mosoly, és elcsendesedik. Mit tegyen a coach?

Mi a LEGJOBB lépés?

Mi a LEGROSSZABB lépés?

7. kérdés

A coach ügyfele tapasztalt maratoni futó, aki a hosszútávú versenyzésre való felkészülésről ír könyvet. Ez régi álma az ügyfélnek. A coach észreveszi, hogy az ügyfél gyakran használ futással kapcsolatos metaforákat, amikor az írással kapcsolat kihívásairól beszél. Az ügyfél általában jókedvű és energikus, de az aznapi ülésre fáradtan és lelombozva érkezik. Megosztja a coachcsal, hogy elakadt az írással, pedig már csak három fejezet hiányzik. Amikor leül írni, semmi érdemleges nem jut az eszébe. Az ügyfél attól tart, hogy nem tudja határidőre befejezni a könyvet, és minden eddigi munkája elvész. Mit tegyen a coach?

Mi a LEGJOBB lépés?

Mi a LEGROSSZABB lépés?

8. Kérdés

A coach egy éve dolgozik az ügyféllel. Az ügyfelet a felettese lehetséges vezetőként azonosította mert magas színvonalon dolgozik, jó kapcsolatot ápol kollégáival, és innovatív ötletei vannak a jövőbeli projektekkel kapcsolatban. Ugyanakkor az ügyfél ritkán szólal fel azokon a megbeszéléseken, ahol szenior vezetők is részt vesznek, és ha mégis megteszi, akkor gyakran leminősíti, lekicsinyli saját gondolatait. Az ügyfél felettese javasolja a coachingot, hogy fejlessze vezetői jelenlétét, és így később vezetővé válhasson. A coaching folyamat elején az ügyfél gyakran kritikus volt önmagával. Ugyanakkor az ügyfél hatalmasat tudott előre lépni az utóbbi hónapokban. A záró alkalmon a coach észleli az ügyfél magabiztos, könnyed mosolyát. Amikor a coach ezt a megfigyelését megosztja az ügyféllel, az ügyfél ezt válaszolja: “Másképp érzem magam, sokkal magabiztosabbnak, készen az új kihívásokra.” Majd hozzáteszi: “És épp most kért fel a vállalat igazgatója, hogy vegyek részt a frissen kinevezett vezetők fejlesztési programjában.” Mit tegyen a coach?

Mi a LEGJOBB lépés?

Mi a LEGROSSZABB lépés?

Belépés

Elfelejtettem a jelszavam